۲۱ حقیقت در مورد کبک خاکستری

کبک‌ها بخاطر ویژگی‌های متفاوت به دسته‌های مختلفی تقسیم میشن که دونستن تفاوت‌هاشون جذابه. در این مطلب میخوایم یکی از جذاب ترین گونه‌ها رو معرفی کنیم. ۲۱ حقیقت در مورد کبک خاکستری هست که از اون بی خبرین و کمک میکنه به طور کامل در مورد تمام جزییات و تفاوت‌هاش مطلع بشین.

زمان مورد نیاز برای مطالعه این مقاله ۶ دقیقه می‌باشد.

کبک خاکستری

۱

تعداد کبک خاکستری زمانی در پیرامون بریتانیا بسیار زیاد بود طوری که افراد بدون اینکه بخوان جست و جو یا کمین کنن بسیار راحت اون‌ها رو میدیدن. اما به مرور به دلایل مختلف تعدادشون کمتر و کمتر شد طوری که اگه نگاهی به حجم تکثیرشون در ۳۰ سال گذشته بندازیم، با درصدی نگران کننده رو به رو میشیم. ۸۰ درصد کاهش عدد کمی نیست!

۲

این پرنده اسم‌های مختلفی داره؛ مثلا کبک انگلیسی یا با همون واژه کبک هم صداش میزنن. با این حال همه اون رو با نام کبک خاکستری میشناسیم.

۳

اگه به آمریکای شمالی سفر کنیم، میبینیم این پرنده با اسم کبک مجارستانی بین مردم جا افتاده.

۴

کبک خاکستری در بین پرندگان و موجودات مختلف از مواردی بود که در موردش تحقیقات زیادی انجام شد طوری که به این حد روی گونه‌های دیگه تمرکز گذاشته نشده بود. نتیجه تحقیقات این بود که نمیشه جلوی مرگ و میر کبک خاکستری رو گرفت. بنابراین این یکی از گونه‌های در حال انقراض هست.

۵

با اینکه امیدی به ادامه پیدا کردن نسل این پرنده نیست اما سالهاست باهاشون با دقت رفتار میشه. هر کاری که برای حفاظت لازمه انجام شده و شکارچیان اجازه شکار ندارن.

۶

در بین پرندگان مختلف، کبک خاکستری از گونه‌هایی هست که برای زنده موندن در شرایط جوی مختلف سختگیر نیست. اون میتونه در دماهای گوناگون ادامه بده. به همین خاطر امکان داره گروهی از اون‌ها رو روی تپه‌های شنی ساحلی ببینین. اگه به تالاب‌ها هم سفر کنین، حتما تعدادی به چشم میخورن.

۷

و اما در مورد حدس جنسیت… یک تفاوت بسیار برجسته بین کبک خاکستری نر و ماده وجود داره که اگه سریع چشمتون بهش بیوفته متوجه میشین یک گروه چندتا نر و چندتا ماده داره. تفاوت اصلی چیزی نیست جز علامت نعل شاه بلوطی.  نعل شاه بلوطی چیه؟ یک علامت تقریبا به همین شکل که روی سینه کبک خاکستری شکل گرفته. اگه این علامت رو روی سینه همه گروه دیدین تعجب نکرده و تصور نکنین همه شون نر هستن! یک نکته ریز وجود داره… نعل شاه بلوطی علاوه بر سینه نر روی بدن ماده هم به چشم میخوره اما فرقش اینه این علامت برای جنس نر پررنگ تر و برجسته تره. بنابراین برای تشخیص و پیدا کردن علامت روی بدن جنس ماده باید دقت زیادی کنین و از نزدیک تر بدنشو بررسی کنین.

۸

بهترین زمانی که کبک خاکستری برای پیدا کردن جفت شروع میکنه به جست و جو کردن، اوایل سال هست. بعد از اینکه جفتشو انتخاب کرد تا پاییز همراهیش میکنه.

۹

حقیقت بعدی درمورد کبک خاکستری میزان تخمگذاری هست. این گونه موفق میشه ۱۵ تخم تولید کنه.

۱۰

جوجه‌کشی تخم‌ها بر عهده جنس ماده ست. البته نر هم تا حدودی در اینکار با نزدیک موندن و حفاظت همکاری میکنه پس در پیرامون پرسه زده و اوضاع رو کنترل میکنه.

کبک خاکستری

۱۱

مراقبت از جوجه‌ها فقط بر دوش یکی از والدین نیست بلکه هردو بی وقفه تلاش میکنن. اگه شکارچی دردسری درست نکنه، دیدن اینکه هر ۱۵ تخم به جوجه تبدیل شدن اتفاق عجیبی نیست! بدین ترتیب حقیقت بعدی در مورد کبک خاکستری اینه که احتمال اینکه نتونه تخم‌ها رو به جوجه تبدیل کرده و بازدهی کمی داشته باشه اصلا وجود نداره.

۱۲

اگه به جوجه‌ها نزدیک بشین جنس نر نمیتونه آروم باشه و واکنش‌های شدیدی نشون میده. اون روی محافظت از جوجه‌ها بسیار حساسه و هرکاری از دستش بربیاد انجام میده تا جایی که شاید رفتارهاش احمقانه به نظر بیاد. اگه بخوایم از دید مثبت این واکنش رو توصیف کنیم، کبک نر گونه‌ای بسیار شجاعه و اگر خطری مشاهده کنه، براش اهمیت نداره دشمن یک قایق غول پیکره، انسانه یا یک حیوان وحشی بلکه بدون ترس به سمتش هجوم میاره.

۱۳

کمی هم درمورد رفتار جوجه‌ها صحبت کنیم…جوجه‌ها حتی اگه چنددقیقه است متولد شدن، مشکلی برای غذاخوردن ندارن.توانایی پرواز کردنشون هم همینقدر سریع اتفاق میوفته و کافیه دو هفته صبور باشن تا بتونن معلق شده و از پرواز لذت ببرن.

۱۴

جوجه کبک خاکستری وقتی بزرگتر و جوان میشه، باید حشره زیادی شکار کرده و بخوره. در این سن بسیار به حشرات نیاز داره طوری که وارد مکان‌های کم حشره نمیشه. این علاقه و نیاز شدید باعث شده در روستاهایی که کمتر درخت دارن و مدرن شده هستن، تعداد کبک خاکستری کمتری زندگی کنه.

۱۵

بین پرندگان مختلف تعدادی ترجیح میدن انفرادی و دور از خانواده خودشون زندگی رو ادامه بدن. گونه‌هایی دیگه هم وجود دارن که اجتماعی بودن رو ترجیح میدن. کبک خاکستری جزو دسته دوم محسوب میشه به همین خاطر اغلب اوقات یک گروه بالای ۱۵ عددی رو میبینین که تجمع کردن و اینطرف و اونطرف میرن.

۱۶

گروه کبک‌های خاکستری از جمعشون جدا نمیشن و تمام روزهای پاییز و زمستان رو در کنار هم به زندگی ادامه میدن. البته این همراهی در اوایل ژانویه کمرنگ میشه. اینجاست که اون‌ها برای پیدا کردن جفت گروه رو ترک میکنن.

۱۷

یکی از مهم ترین و بهترین راه‌هایی که میتونین متوجه بشین کدوم کبک پاقرمز هست و کدوم گونه کبک خاکستری، صداست. آوایی که کبک خاکستری از خودش تولید میکنه، تندتر هست.

۱۸

سوالی که پیش میاد اینه کبک خاکستری چه زمان‌هایی شروع میکنه به آواز خوندن؟ این پرندگان بخاطر رنگ بدنشون خیلی خوب میتونن در طبیعت پنهان بشن بنابراین اگه میخواین بدونن در پیرامونتون آیا کبک خاکستری لانه داره یا نه، سپیده دم و غروب با دقت زیاد به صداهای اطراف گوش کنین. اون ها عادت در این زمان ها آواز بخونن.

برای مشاهده مقاله صدای کبک [ صدای کبک نر و صدای کبک ماده ] روی متن کلیک کنید.

۱۹

شکارچیان این روزها کمتر به سراغ این پرنده میروند. آن‌ها ترجیح میدهند گونه پا قرمز را شکار کنند.

۲۰

در بریتانیا گونه‌های مختلفی از پرندگان زندگی کرده و تغذیه خوبی دارن اما کبک خاکستری غذای بیشتری مصرف میکند.

۲۱

حقیقت بعدی درمورد این گونه مربوط به رفتار اون‌هاست. ترجیح میدن توی لانه یا منطقه ی خاص مونده و کمتر به این طرف و اون طرف برن. در واقع میشه گفت اگه میخواین اون‌ها رو ببینین، بیشتر اطراف لانه پرسه بزنین و زیاد دور نشین.

نحوه انتخاب جفت در کبک خاکستری چگونه است؟

احتمالا براتون سوال شده کبک خاکستری ماده بین یک گله چطور درخواست جنس نر رو قبول میکنه؟ ماده پاهاش رو خم میکنه تا حالتی شبیه به تعظیم اجرا کنه. در این بین سرش رو سعی میکنه مستقیم و رو به بالا نگه داره. جنس نر وقتی مطمئن میشه درخواستش قبول شده که ماده نزدیک میاد و گردنش رو به گردن اون میماله.

آیا کبک خاکستری زیاد عمر میکنه؟

معمولا این گونه زیاد در طبیعت دوام نمیاره چون بی‌نهایت شکارچی دنبالشن. از شاهین‌های دم قرمز گرفته تا گربه‌های وحشی همه از خوردن گوشت کبک خاکستری لذت میبرن! در این بین حتی سگ‌های خانگی اگر کبکی رو پیدا کنن دست رد به سینه‌اش نمیزنن. جالبه بدونین جغدها هم این موجودات رو شکار میکنن. روباه‌ها و راکون‌ها رو به فهرست شکارچیان اضافه کنین.

با این حال این پرنده هر چقدر هم در استتار کردن حرفه‌ای عمل کنه، شانس زیادی برای زنده موندن نداره.

چرا انقرض کبک خاکستری شروع شد و روز به روز شدیدتر شده؟

اگه بخوایم به طور دقیق و قطعی جواب بدیم، هنوز علت اصلی مشخص نشده اما میشه به طور کلی حدس‌هایی زد.

در بالا درمورد نقش مهم شکار در انقراض صحبت کردیم و متوجه شدین این گونه چقدر برای خودش دشمن داره. با این حال آب و هوا هم بی تاثیر نیست. حتی بیشتر شدن زمین‌های کشاورزی هم در مرگ و میر اون ها نقش داشته. چطور؟

کشاورزان برای یکدست شدن زمین پرچین‌ها رو از بین میبرن. همونطور که میدونین پرچین‌ها نقش خونه کبک خاکستری رو داشتن. برداشتن پرچین‌ها تنها کار مضرری نیست که کشاورزان در حقشون انجام میدن؛ اون‌ها حجم زیادی آفت کش رو در محیط پراکنده میکنن که قطعا به کبک‌ها آسیب میزنه.

کبک خاکستری

کبک خاکستری به چه خوراکی‌هایی علاقه داره؟

کبک همینطور که در محیط‌های مختلف پرسه میزنه، نگاهش به زمینه و هر دانه یا سبزی که پیدا کنه برمیداره. اگه بخوایم یک رژیم غذایی ایده‌آل براشون مشخص کنیم، گندم، جو و دانه آفتابگردون گزینه‌های خوبی هستن. حتی ذرت هم برای رشد کبک خاکستری خوب هست.

کبک‌هایی که بالغ شده ان، در تابستون از حشرات هم تغذیه میکنن.

  • ظرفیت: ۱۵ قطعه کبک
  • تعداد طبقات : ۱ عدد
  • ابعاد قفس: طول: ۱۰۰ عرض ۶۵ ارتفاع ۵۰

برای مشاهده قفس کبک یک طبقه کلیک کنید.

  • ظرفیت: ۶۰ قطعه کبک
  • تعداد طبقات : ۴ عدد
  • ابعاد قفس: طول: ۱۰۰ عرض ۶۵ ارتفاع ۲۰۰

برای مشاهده قفس کبک چهار طبقه کلیک کنید.

کلام آخر

کبک خاکستری چه ویژگی‌هایی داره؟

به ۲۱ حقیقت درمورد کبک خاکستری اشاره کردیم که هر کدوم خصوصیتی تازه ازین موجود دوست داشتنی رو نمایان میکردن. در ابتدای لیست در مورد انقراض صحبت شد تا بدونیم با یک گونه کم یاب رو به رو هستیم. در ادامه درمورد تخمگذاری گفتیم که قادر هستن ۱۴ تا ۱۵ تخم تولید کرده و بیشترشون به جوجه تبدیل میشن.

علت‌های انقراض سبب شد فهرستی از شکارچیانکبک خاکستری ارائه بدیم. با همه این‌ها این موجود با محیط سازگاری زیادی داره و برای رژیم غذاییش سختگیری نمیکنه بنابراین هر سبزی و دانه ای که سر راهش قرار بگیره رو میخوره.

کبک خاکستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵/۵ - (امتیاز)
با پشتیبانی 24/7 در خدمتتان هستیم.
چطور میتونیم کمکتون کنیم؟
سلام وقتتون بخیر! برای ارتباط با پرسنل پشتیبانی هر بخشی که میخواهید، آن را انتخاب کنید.