صدای کبک [ صدای کبک نر و صدای کبک ماده ]

صدایی که از کبک‌ها می‌شنویم، یک صدای عادی و یکنواخت نیست. هدف این پرندگان تنها آواز خواندن نبوده و اهداف بیشتری را دنبال می‌کنند. ما هنگامی که در حال لذت بردن از صدایشان هستیم، در واقع در حال صحبت هستند آن هم حرف‌های متفاوت!

زمان مورد نیاز برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه است.

صدای کبک

آن‌ها نت‌های پیچیده را با هم مخلوط کرده و در نهایت یک یا چندین پیغام را میان‌شان رد و بدل می‌کنند. در طبیعت معمولا آوازی که می‌شنوید، صدای کبک نر می باشد که یا دارد اعلام می‌کند جفت می‌خواهد یا به دشمنان می‌فهماند دور ایستاده و وارد قلمرواش نشوند!

حتما بارها و بارها صدای کبک نر هم به گوشتان خورده اما الان موضوع بحث تفاوت نوع آواز جنس نر با ماده‌ی این پرنده نیست بلکه می‌خواهیم بدانیم آن‌ها با چه صداهایی چه پیغام‌هایی رد و بدل می کنند؟

بعد از خواندن این مقاله و در اولین سفر به طبیعت دیگر به خوبی می‌توانید حدس بزنید اکنون چه حرف‌هایی میان کبک‌ها درحال رد و بدل شدن می‌باشد؟!

برای مشاهده مقاله کبک را به طور کامل بشناسید  روی متن کلیک کنید.

کبک چگونه صدا های مختلف و عجیب تولید می کند؟

نه تنها کبک نر و ماده بلکه همه ی پرندگان می توانند آوا های مختلف و پیچیده بسازند. این بخاطر فرم و ساختار قسمتی از ابدنشان می باشد که به آن جعبه صدا می گویند. تصور کنید دستگاهی در گلویشان کارگذاشته شده که قادر می باشد همزمان دو نت را اجرا کند. حتی پرنده در ادامه هرموقع اراده کرد، زیر و بم اش هم را تغییر دهد.

صدای کبک نر و ماده با دیگر پرندگان فرق می‌کند چون طبیعتا ساختار جعبه صدایشان متفاوت می‌باشد. این سبب شده هر کدام از پرندگان صدایشان با دیگری فرق کند. این تنوع بالا تحسین برانگیز می‌باشد.

صدای کبک

فراخوان با آواز کبک نر چه فرقی می کند؟

کبک نر وقتی می‌خواهد فراخوان داده و موجودی را جذب کند، صدایی بسیار سطحی و ساده‌تر در قیاس با وقتی که میخواهد آواز بخواند تولید می‌کند.

  • آواز چگونه صدایی است و فراخوان چه فرقی می‌کند؟

کبک نر وقتی می‌خواهد ترانه بخواند، یک ریتم مشخص را پیش گرفته و همان را مدام پشت سر هم تکرار می‌کند. منظورمان این می‌باشد چندان تمایلی به خلاقیت و تغییر دادنش ندارد! البته گاهی اوقات وسط ترانه خواندن با تغییر دادن ریتم کمی تنوع ایجاد می کند.

چرا کبک نر آواز می خواهند؟ چه دلیلی پشت خواندن های بی وقفه و یک دفعه ای پنهان شده؟

برای مشاهده مقاله با پرورش کبک بیشتر آشنا شوید روی متن کلیک کنید.

چرا کبک نر آواز می خواند؟

حتما برایتان سوال شده آیا آواز‌هایی که در طبیعت به گوشمان می‌خورد همه کار کبک نر می‌باشد یا صدای کبک ماده هم شنیده می‌شود؟

وقتی پاسخ این سوال را متوجه می‌شویم که بفهمیم اصلا کبک‌ها چرا آواز می‌خوانند.

اولین و مهم‌ترین دلیل جفت گیری می باشد. مسئولیت اقدام و جفت گیری برعهده ی کبک نر بوده و اینکار را به تولید صدا انجام می دهد. به همین دلیل بیشتر آواز هایی که در طبیعت به گوشمان می‌خورد صدای کبک نر می‌باشد. البته اینطور نیست که کبک‌های ماده کاملا بی سر و صدا باشند اما بیشتر ترانه‌ها و فراخوان‌ها متعلق به جنس نر خواهد بود.

دومین دلیلی که کبک شروع به آواز خواندن می‌کند، احساس خطر می‌باشد و سعی می‌کند با تولید صدا به دیگر موجودات بفهماند نباید در قلمرواش پا بگذارند.

برای مشاهده مقاله ویتامین‌های مورد نیاز کبک روی متن کلیک کنید.

تاثیر محل زندگی در آواز خواندن پرنده

کبک‌ها روی زمین زندگی می‌کنند و اگر بخواهند با دیدن همدیگر را پیدا کنند بسیار طول می‌کشد به همین دلیل ترجیح می‌دهند با تولید صدا سریع‌تر هم نوعشان را ردیابی کنند.

در واقع آن‌ها می‌توانند از نشانه‌های بصری کمک بگیرند اما صدا را ترجیح می‌دهند چون بیشتر می‌توان به آن اعتماد کرد.

  • آیا پرندگانی که در ارتفاع زندگی می‌کنند هم برای ردیابی هم نوعشان را صدا می‌زنند؟

پاسخ منفی است! در ارتفاع راحت‌تر می‌توان به محیط تسلط داشت و فهمید هم نوع الان دقیقا در محیط حضور دارد یا خیر. بدین ترتیب این پرندگان برای پیدا کردن بیشتر از نشان‌های بصری کمک می‌گیرند.

صدای کبک

انوای صدای کبک

صدای کبک ماده و صدای کبک نر با توجه به هدف و نیاز پرنده فرق می‌کند.

  • برقراری تماس

کبک‌ها فقط در فصل تولید مثل تماس برقرار نمی‌کنند بلکه اکثر اوقات برای برقراری ارتباط با هم نوع صدایی سطحی و ساده تولید می‌کنند بدین ترتیب صدای برقراری تماس با ترانه بسیار فرق می‌کند و چندان پیچیده نیست. اینکه کبک در تماس چه مفهومی را منتقل کند هر بار ممکن است فرق داشته باشد. یادتان نرود صحبت چند مورد تماس نیست چرا که کبک‌ها می‌توانند بی‌نهایت صدای متفاوت برای تماس تولید کنند.

  • هشدار دادن

یکی صدای کبک نر بلند می‌شود احتمالا متوجه خطری شده و سعی دارد تهدیدات را خنثی کند. برای اینکه این صدا را تشخیص دهید، آوایی را دنبال کنید که اصلا طولانی و پیچیده نیست. کاملا مشخص می‌باشد کبک قصد دارد در کمترین زمان بدون اینکه شکارچی بویی ببرد دوستانش را مطلع کند.

  • طلب غذا

جوجه کبک‌ها هم برای درخواست غذا صدای متفاوتی تولید می کنند. 

در مجموع هرکدام از صداهای بالا چندان بلند و گوش خراش نیستند به همین دلیل افراد زیادی کبک را در خانه و در قفس‌های مخصوص نگهداری می کنند.

قفس نگهداری از کبک

معمولا در گذشته مردم برای نگهداری پرندگان بخصوص کبک، بستری بر روی زمین وجود می‌آورند بنابراین آن‌ها کاملا به طور مستقیم با آلودگی و فضولات تماس داشتند. البته روش بستر مزایای خودش را هم دارد اما وقتی قفس نگهداری کبک روانه‌ی بازار شد، بسیاری از معایب قبلی را پوشش داد و در کنارش مزایای بیشتری با خود به همراه آورد.

  • قفس نگهداری کبک کمک می‌کند خوراک‌ها بیهوده هدر نروند در صورتی که در بستر اصراف زیاد می‌شد.
  • آب به روش اتومات برای کبک‌ها آماده می‌شوند از سویی دیگر مدام آب تمیز در دسترشان قرار می‌گیرد.
  • یکی از مشکلات بستر رطوبتی بود که در خود حفظ می‌کرد. این برای کبک‌ها بسیار مضر می‌باشد. قفس بخاطر فرم خود دیگر فضولات را در خود نگه نمی‌دارد پس دیگر رطوبتی هم وجود نخواهد داشت.
  • تخم‌های کبک ریز و آسیب پذیر هستند. قفس یک فضای امن و مرتب برای تخم‌ها آماده می‌کند.
  • فعالیتی که در صورت نبود قفس گیج کنده و زمانبر می‌باشد، آمارگیری خواهد بود.
  • گاز آمونیاک تولید شده مضر می‌باشد.

برای مشاهده مقاله نکات قابل توجه در ویتامین‌های مورد نیاز کبک روی متن کلیک کنید.

کلام آخر

بیشتر صدای کبک‌هایی که در طبیعت می‌شنویم، متعلق به جنس نر آن‌ها است. این مقاله ما را آگاه کرد پشت هر کدام از رفتار‌های همه‌ی موجودات بخصوص دلیلی وجود دارد. صدای کبک نر هم زبان آن است که با آن تعامل می‌کند.

چه کبک بخواهد هشدار بدهد، چه جفت گیری را اعلام کند در هر صورت صدایی ضعیف دارد. همین سبب شده در فهرست پرندگانی قرار بگیرد که برای نگهداری در خانه حفظ می شوند.

برای بازدهی خوب داشتن، کاهش تلفات و موضوعات منفی دیگر نیاز به قفس دارید و بستر دیگر اصلا روش خوبی نیست.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵/۵ - (امتیاز)
با پشتیبانی 24/7 در خدمتتان هستیم.
چطور میتونیم کمکتون کنیم؟
سلام وقتتون بخیر! برای ارتباط با پرسنل پشتیبانی هر بخشی که میخواهید، آن را انتخاب کنید.